Opetuskäytänteet

Sosiaalisen median pedagogiikan miellekartta

Olen väsäillyt miellekarttaa sosiaalisen median oppimis- ja opetuskäytöstä, etenkin työkaluksi. Lähtökohtana ovat omat näkemykseni sosiaalisen median mahdollisuuksista edistää oppimisen omistajuutta, oppijoiden osallistumista ja tunnetta läsnäolosta. Eli pedagogiset ideaalit ja menetelmät ja sovellukset, joiden avulla näitä ideaaleja voisi saavuttaa tai menetelmiä toteuttaa. Lisäksi: kun tulkitset karttaa, huomaa kokonaispolut (esim. osallistuminen–> hiljainen tieto–> twitter tai läsnäolo–> hiljainen tieto…). Ei se väline, vaan miten sitä käyttää, pätee monen sovelluksen kohdalla.

Kartta on yleinen ja yleistävä, eikä ota kantaa oppijan ikään tai opiskelupaikkaan. Voi osin soveltua myös aikuiskoulutukseen ja työelämäoppimiseen, mielestäni. Avaan mielelläni eri kohtia kysyjille. Perustelupyynnöt auttavat selkiyttämään asiaa itsellenikin.

Kartta ei suinkaan ole valmis, näytän tekeväni siihen muutoksia joka käyttökerran jälkeen :). Moni sovellus saattaa olla käyttökelpoinen tietyissä kohdissa, mutta olen syystä tai toisesta jättänyt sen pois. Saattaa olla, että perustelut eivät ole olleet mielestäni tarpeeksi vakuuttavat tai sovellus ei ole ollut mielestäni tarpeeksi käyttökelpoinen. Saa osallistua, kommentoida ja käyttää, kunhan lähde mainitaan.  Freemindilla tehty, joten jos joku haluaa .mm-version, saa pyytää.

Klikkaa kartta suuremmaksi!

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

This entry was posted in Opetuskäytänteet, Oppiminen, sosiaalinen media and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Sosiaalisen median pedagogiikan miellekartta

  1. Pingback: Tweets that mention Miikka Salavuo » Sosiaalisen median pedagogiikan miellekartta -- Topsy.com

  2. Jari says:

    Kiitos miellekartasta. Yritän sen avulla jäsentää ensin omaa – sanoisinko hataraa käsitystä some:n toimintalogiikasta. Ehkäpä jäsennyksen tuomille oivalluksille tulee käyttöä kun yliopistopedagoginen koulutus taas puolentoista vuoden vetkuttelun jälkeen käynnistyy täällä Jyväskylässä.

    Karttaa edeltävässä tekstissä oleva lause: ” Ei se väline, vaan miten sitä käyttää, pätee monen sovelluksen kohdalla” toi mieleen toimivan välineen löytämisen ja valinnan taustaa selittävän, Timo Laineen tiiviin väittämän: “Menetelmä olet itse.” Sen ymmärtäminen ottaa toisilta aikaa enemmän ja toisilta vähemmän, mutta yhtä kaikki, oivalluksen jälkeen välinekeskusteluun tulee oikeasti tolkkua.

  3. Pingback: Miikka Salavuo » Sosiaalisen median pedagoginen miellekartta esityksenä

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *