Vuosi 2010 on jo tuonut tullessaan merkittäviä uusia laitteita ja sovelluksia suurimmilta valmistajilta. Useimmat julkistukset ovat saaneet osakseen paljon negatiivisia kommentteja ja niiden puutteita on korostettu aikaisempaa enemmän suhteessa ominaisuuksiin ja mahdollisuuksiin. Olisiko niin, että se “nettiväki” on jo niin valveutunutta ja visioi itse ihanteellisten sovellusten ja laitteiden ominaisuuksilla, ja toisaalta nostattaa huumaa siihen asteeseen, että odotukset ovat kuin 1996 jääkiekon mm-kisoissa. Käyttäjien tottumukset ja verkon käyttötavat ovat myös voimakkaasti personoituneita. Tästä on varmasti apua laite- ja sovelluskehittäjille, sillä päivityksissä massojen ideat otetaan joskus huomioon!
Apple julkaisi tammikuussa iPadin, joka sai osakseen valtavasti ennakkohehkutusta. Innokkaat gadget sivustot ja tweettaajat luettelivat lukemattomasti ominaisuuksia, joita laitteelta odotettiin. Lopulta kun laite tuli, oli vastaanotto toisaalta innostunut ja ihmettä huokaileva (joka osin varmaan johtuu varmaan osin Applen taidosta hehkuttaa ja vakuuttaa massoja, ja osin laitteen oikeasti käyttökelpoisista ominaisuuksista ja mahdollisuuksista). Some- ja Gadget-sivustot alkoivat listata kuitenkin heti joukon ominaisuuksia, joita ihmelaitteesta puuttuu (kamera, moniajo muilla kuin Applen ohjelmilla, 3G:n 130€ hintalisä..). Odotukset olivat siis liian suuret.
Googlen julkaistua StreetView -palvelun, kiinnittyi median huomio pääosin siihen, mitä kuvissa näkyy, mutta ei saisi näkyä – oikeutetustikin -, tai mitä mokia Googlen käyttämä kamerateknologia on saanut aikaan.
Toisin kuin Apple, Google taisi osata yllättää Buzzilla. Vasta julkaisua edeltävänä päivänä Wall Street Journal (ja ehkä joku muukin) onnistui vuotamaan, että FB:lle ja Twitterille oli tulossa Googlelta vastaveto. Toki jotain oli odotettu, ja ihmetelty, mihin Engeströmin ja kumppanien ansiokas työ on käytetty. Toisin kuin viime vuonna, jolloin suuri osa isojen valmistajien sovelluksista kohtasi pääosin wow-efektiä, sai Buzz osakseen yllättävänkin paljon haukkuja ja puutelistoja. Ehkä kyse on odotuksista ja toisaalta käyttäjien spesifioituneista tarpeista sekä käyttökulttuureista.
Minä toki allekirjoitan ison osan puutteista, enkä vielä tällä hetkellä ole ajatellut Buzzia käyttää, jo siksi, että omat google-tunnukset ovat niin moninaisessa käytössä – monilla meillä sähköpostia ei ole rajoitettu työ- tai vapaa-ajan käyttöön. Lisäksi on kaikenlaiset verkkokauppaostokset ja rekisteröinnit. Sen sijaan Twitteriä käytetään yleensä vain työ- tai vapaa-ajan käyttöön, FB:tä lähinnä jälkimmäiseen – useimmilla. Toki näissäkin palveluissa on ihmisillä useita tunnuksia. Muitakin puutteita tai parannustarpeita toki on, ja niistä voi lukea eri sivustoilta. Jyri Engeström toi esiin mainiosti, että tuskin Googlekaan odottaa kaikkien vaihtavan Twitterit ja Facebookit Buzziin, ja että tulevaisuudessa (ja osin jo nyt) datan muodossa liikkuvat ideat, media jne. ovat se pääasia, ei sovellukset, joilla niitä tuotetaan tai katsellaan. Kirjoittelin juuri tällaisesta .