sosiaalinen media

Sosiaalisen median käsitteestä, osa II

Taas torstain kunniaksi Twitterissä syntyi keskustelua sosiaalisen median käsitteestä. Sen sijaan, että olisin väsännyt luentoja tai blogikirjoitusta sosiaalisen median pedagogiikasta, päädyin taas vääntelemään ja kääntelemään tätä käsitettä. Ehkäpä melko turhaa, mutta syytän (tai kiitän?) tästä @kaaiia:aa, @teme00:aa, @PiaLep:iä ja @MikkoMann:ia, nyt ainakin :D.HUOM! Tämä kirjoiutus elää, ei ole staattinen. Tulen muokkaamaan tätä vielä!!


Sosiaalinen media kulttuurisena käsitteenä ja ilmiönä

  • Omistajuus tai ainakin sen tunne käyttäjillä: ”Meidän media”
  • Osallistuminen johonkin yhteisöön tai verkostoon, jolla ei yleensä ole selkeitä rajoja tai määriteltyjä jäseniä. Asiantuntijuuden esiin tuominen näissä yhteisöissä, toisten asiantuntijuuden hyödyntäminen, käsitteleminen. Yhteisöön kuuluvuuden tunne motivoi, luo sisäistä motivaatiota, kun toimintaa ei arvioida perinteisin kriteerein.
  • Läsnäolo: aktiivinen toiminta ja presenssi jossain verkostossa, tunne kuuluvuudesta, huomioiduksi tulemisesta, sosiaalisuudesta. Mahdollisuus auttaa ja saada apua. Tunne siitä, että yhteisö/verkosto on olemassa ja on aktiivinen.
  • Toimijuus: käyttäjät aktiivisia toimijoita, joilla on oma ääni, oma persoona, omat kokemukset, tausta, omanlaisensa “kognitio”–> kognitiivinen diversiteetti korkea
  • Avoimuus: keskustelut, sisällöt yleensä avoimia, mahdollisuus osallistua tiedonrakentamisen, median tuottamiseen/ kommentointiin jne.
  • Toimintakulttuurissa epämuodollisuus mukana, se on ikään kuin sosiaalisen median luonteenpiirre, ja tekee toiminnasta aidompaa tai aidomman tuntuista.
  • Yhteisö motivoi, jopa enemmän kuin taloudelliset intressit.

Sosiaalisen median toimintatapoja

  • Sosiaalisuus, yhteisöllisyys, vuorovaikutteisuus: Tehdään yhdessä asioita, sisältöjä, mediaa yleensä avoimeen verkkoon ja yleensä ilman selkeitä rajoja, rooleja,
  • Myös ajatusten ja ideoiden vaihtoa, kehittelyä, tiedon- ja kokemusten vaihtoa
  • Toiminta yleensä prosessimaista, dynaamista ja jatkuvaa
  • Luodaan yhteisiä merkityksiä, esim. twitterissä käsitellään sosiaalisen median käsitettä

Tekninen kuvaus tai näkemys

  • Sosiaalisen toiminnan, kuten yhteisöllisen tuottamisen, asioiden käsittelemisen, vastavuoroisen kommentoinnin mahdollistava tekninen alusta, joka sisältää erilaisia palveluita ja sovelluksia.
  • Näitä kutsutaan nimillä ”social software”, ”social web”, ”social networking services”.
  • Tulisi puhua sosiaalisen median palveluista tai sovelluksista, ei niinkään “sosiaalisista medioista”.  Jälkimmäinen käsite voi ehkä olla mahdollinen, jos kuvataan erilaisia  medioita, joissa on sosiaalinen aspekti tai mahdollisuus sosiaaliseen toimintaan. Sanomalehdet mielipidepalstoineen ovat mahdollistaneet sosiaalisen toiminnan ainakin jossain muodossa, samoin vaikka @tar1nan Twitterissä ehkä hieman kieli poskella mainitsema tv-chat…

Muokkailen tätä vielä, etenkin, jos tulee kommentteja 🙂

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

This entry was posted in sosiaalinen media and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

6 Responses to Sosiaalisen median käsitteestä, osa II

  1. Heli Nurmi says:

    Määrittelet niin kattavasti että eipä lisättävää ainakaan löydy. Pidän lähtökodasta että sos media voi tarkastella ilmiönä tai teknisinä sovelluksina.
    Käytännön ongelmia nousee avoimuudesta: mukaan tulee osallistujia joilla on aivan oma käsitys asian eteenpäin viennistä joka ei ole sovitettavissa yhteen oikein minkään kanssa.
    Voi myös syntyä yhteisöjen välisiä kuviteltuja sotatiloja – sos media on representaatio tästä maailmasta hyvässä ja pahassa.
    Sosiaalinen pitäisi ehkä problematisoida, mutta se on ehkä toinen tarina se. Ei-sosiaaliset ilmiöt sos median sisässä – paljon kokemusta niistäkin…

  2. Katariina M says:

    Loistavaa pohdintaa – usein keskustellaan samalla sanalla täysin eri asiasta. Viittasin näkökulmiisi InnoMajakka-hankkeen blogissa, näkökulman avartaminen lienee paikallaan meille kaikille.

  3. Hienoa pohdintaa tämä ja edellinen postaus! Täytyy myöntää, että en ole tuon sosiaalinen media -käsitteen fani, ehkä tuossa tökkii erityisesti tuo termi “media”.

    Käsitteet on hyvä määritellä, mutta jotenkin tuo sopii ilmiöön niinkuin pyöreä palikka neliskulmaiseen reikään. Kysehän on vuorovaikutuksesta verkostoissa, yhteydenpidosta ja etenkin facebookin osalta pitkälti vain kanavia aukipitävästä (phatic) kommunikaatiosta. Siksi mun on hankala nähdä peukuttelua ja BEGGHAM-ryhmään liittymistä tai TGIF-viestien lähettämistä twitteriin “median” käyttämisenä tai toimintana, koska tiedonvälityksestä ei sinänsä ole kysymys, vaan paljon laajemmin sosiaalisten perustarpeiden tyydyttämisestä ja verkoston ylläpitämiseen ja itsensä siinä asemoimiseen tähtäävästä toiminnasta.

    Eli jotenkin kaipaisin ihan uudelta pohjalta mietittyä termiä, jossa sana “sosiaalinen” saisi olla, mutta mielellään “media” ei. 🙂 Vuorovaikutus tosin toimisi sanana sosiaalista paremmin.

  4. Miikka says:

    Kiitos Helille Katariinalle ja Tommille.

    Tommi: Sosiaalisen median käsite tosiaan on levinnyt ennen kuin sitä on ehditty tarkemmin määritellä, tai ainakin valtavirrassa sitä käytetään melko heppoisin perustein. Itse pidän sosiaalisen webin tai sosiaalisen netin käsitteistä enemmän, jos siis puhutaan näistä yksittäisistä sovelluksista ja niiden käyttökulttuurista.

    Sosiaalinen media tomii silti yläkäsitteenä jollain tavoin, jos puhutaan yleisesti sosiaalisista palveluista ja niiden käyttökulttuurista.

  5. Juu, termiä ja etenkin sen käyttöä on helppo kritisoida, mutta hankalampaa on löytää fiksuja termejä tilalle. Esim. http://www.imediaconnection.com/content/26548.asp tuollakin vaaditaan termin alasajoa, mutta petyin, kun ei ollutkaan tarjota mitään tilalle.

    Toi Miikan tarjoama selkeytys auttaa, ja varmaankin pitäisikin tsempata siinä, että ei refleksinomaisesti enää heitä sitä SoMea yleisterminä lauseeseen kuin lauseeseen, vaan yrittää puhua käyttäen täsmällisempää kieltä, ja puhua aina tarpeen mukaan vuorovaikutuksesta, sosiaalisuudesta ja verkostoista, sovelluksista, palveluista ja käyttökulttuureista.

  6. Pingback: Sosiaalisen median määritelmä « Viserrys

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *